Hur funkar boendeappen?
Du laddar enkelt ner boendeappen i din appbutik och loggar sedan in med bank-ID. Väl inne i appen kommer du hitta information som rör fastigheten och området du bor i. Du kan se vilka tvättpass som finns lediga i din tvättstuga och boka passet som du vill ha. Du kommer också smidigt kunna betala hyresavin direkt i appen.

Anslagstavla
Här hittar du information om vad som händer i din fastighet och i ditt område.
Bokning
Här bokar du smidigt tvättstugan.
Tjänster
Här kan du beställa adressändring om du ska flytta in eller ut från Huge.
Betalning
Här kan du betala hyran direkt i boendeappen och slippa pappersavier.
Boka tvättstuga via appen
För att boka tvättid i appen går du till Bokning och öppna Aptus bokningsportal. Välj Mina bokningar och välj kategori och fullfölj sedan bokningsflödet.
Betala din hyra via appen
Gå till Betalning i boendeappen och klicka på "Hantera" på den aktuella avin. Välj sedan när avin ska betalas; så snart som möjligt eller innan förfallodatum. Fullfölj sedan betalflödet.
Boka tvättstuga via appen
För att boka tvättid i appen går du till Bokning och öppna Aptus bokningsportal. Välj Mina bokningar och välj kategori och fullfölj sedan bokningsflödet.
Betala din hyra via appen
Gå till Betalning i boendeappen och klicka på "Hantera" på den aktuella avin. Välj sedan när avin ska betalas; så snart som möjligt eller innan förfallodatum. Fullfölj sedan betalflödet.
Boka tvättstuga via appen
För att boka tvättid i appen går du till Bokning och öppna Aptus bokningsportal. Välj Mina bokningar och välj kategori och fullfölj sedan bokningsflödet.
Betala din hyra via appen
Gå till Betalning i boendeappen och klicka på "Hantera" på den aktuella avin. Välj sedan när avin ska betalas; så snart som möjligt eller innan förfallodatum. Fullfölj sedan betalflödet.
Gör en felanmälan via appen
För att göra en felanmälan i appen går du till länken som heter felanmälan. Logga in på Mina sidor och fullfölj felanmälningsflödet på Mina sidor.
Få information om området
Vi skickar ut information till dig som hyresgäst om huset och området du bor i. Du får en notis så snart ny information har publicerats i appen.
Vanliga frågor och svar om boendeappen
Inloggning
Den vanligaste anledningen till misslyckad inloggning i boendeappen är att du inte står skriven på hyreskontraktet med Huge. Det är kontraktsinnehavarnas uppgifter som är kopplade till appen vilket gör det möjligt för dem att logga in via något av de tre inloggningsalternativen: BankID, SMS-kod eller E-post-kod.
BankID är den huvudsakliga inloggningsmetoden för appen och den är automatiskt förvald. Men det finns möjlighet att logga in med kod som kommer via sms eller e-post. SMS-kod: Inloggning sker genom att ange telefonnummer samt personnummer. Då genereras en kod som skickas i ett SMS till det angivna telefonnumret, som du som hyresgäst därefter anger i appen för att logga in. Det telefonnummer du knappar in måste vara samma nummer som du har registrerat på Mina sidor. Om telefonnummer saknas eller är felaktigt på Mina sidor kommer du inte få någon kod skickad till dig. Det är viktigt att ha korrekta kontaktuppgifter på Mina sidor. E-post-kod: Denna inloggningsmetod rekommenderas för boende utan svenskt personnummer. Inloggning sker genom att ange e-postadress. Då genereras en kod som skickas i ett mejl till den angivna e-postadressen, som du som boende därefter anger i appen för att logga in. Om e-postadressen saknas eller är felaktigt på Mina sidor kommer du som hyresgäst inte få någon kod skickad till dig. Det är viktigt att ha korrekta kontaktuppgifter på Mina sidor.
Appen är helt frivillig att ladda ner. Vår förhoppning är att det ska bli enklare för dig att betala hyresavin, boka tvättstuga, göra felanmälan och få information som gäller ditt område. Appen är helt kostnadsfri.
För att ladda ner appen till telefonen behöver du söka på Boendeappen Avy i din appbutik. När det är gjort och du har loggat in och registrerat dig kommer appen därefter skifta till Huges design och ikon. Om du läser detta via din mobil kan du använda denna länk för att hitta appen https://avy.app.link/ladda-ner
Det tar vanligtvis ett par dagar från att du som ny hyresgäst har skrivit kontrakt med Huge till dess att du kan registrera dig i appen. Du får ett välkomstmejl när det är dags!
Betalning
Gå till Betalning i boendeappen och klicka på Hantera på den aktuella avin. Välj sedan när avin ska betalas; så snart som möjligt eller innan förfallodatum. Fullfölj sedan betalflödet.
Om du som hyresgäst precis registrerat dig i appen så kommer du att få nästa månads hyresavi.
Om du har avier i din app kan du dela dem med en annan appanvändare. Gå in under Betalning i appen och välj där Dela mina fakturor, välj till dem du vill dela länken med inbjudan och fullfölj sedan flödet. Notera att ni båda behöver godkänna delningen i vardera app för att den ska genomföras.
Du kan själv justera statusen i appen på en redan betald avi från vyn ”Ohanterade” till ”Hanterade”. Detta gör du genom att trycka på de tre prickarna till höger om avin och välja ”Markera som hanterad”. Avin flyttas då till fliken ”Hanterade”.
Dessvärre behöver du godkänna avierna enskilt med mobilt BankID. Det innebär att det i dagsläget inte är möjligt att utföra betalningar för flera avier i samma transaktion.
I dagsläget stödjer vår betaltjänstleverantör de flesta bankerna. Däremot är Skandiabanken och Forex bank två banker som inte stödjs för tillfället. Betaltjänsten fungerar i dagsläget med följande banker: Swedbank, Sparbankerna (förutom Sparbanken Syd), Nordea, Handelsbanken, SEB, Länsförsäkringar Bank, Danske Bank, ICA Banken, Skandia.
Det skiljer sig mellan olika banker huruvida en ny dragning kommer ske eller ej. Betalsättet i appen är endast ett smidigare sätt att betala via din internetbank. Om du är osäker, kontakta banken och fråga om det görs något nytt försök med dragning av pengarna.
Om du är säker på att din betalning inte gått igenom och avin har status ”Behandlas” så kan du återställa avin i appen så att det därefter är möjligt att försöka betala den på nytt. Du går in på Hanterade under Betalning i appen, klickar på det tre prickarna bredvid den avi som ska återställas och därefter kommer du få upp alternativet att återställa avin.
Appen är helt kostnadsfri för dig som hyresgäst hos Huge.
För dig med autogiro kommer betalningen att fungera som tidigare via autogiro. Du kommer endast att få avier i appen när summan för din hyresfaktura skiljer sig från den vanliga, dessa avier är endast för information och ska inte betalas i appen.
Du som har e-faktura fortsätter att betala via din bank som vanligt men du kommer även att se dina avier i appen.
Det är möjligt att justera betaldatumet för en avi som redan har registrerats för betalning, däremot endast innan det valda betaldatumet. Har datumet för dragning passerat försvinner möjligheten att återställa avin. Om en betalning initierats i internetbanken måste denna först och främst avbrytas. Återställ avin i appen: Gå till betalningsvyn och sedan fliken Hanterade. Klicka på de tre prickarna vid den avi som ska betalas på nytt. Välj Återställ faktura till Ohanterad. En informationsruta dyker upp, läs igenom den och klicka på Bekräfta. Avin har flyttats till fliken för Ohanterade avier och det är nu möjligt att betala den på nytt. Betala avin på nytt och välj mellan alternativen Betala direkt eller Betala på förfallodatum i betalflödets första del.
Om du inte vill ta emot dina hyresavier i appen får du hör av dig till oss så hjälper vi dig.
Bokning av tvättstuga
För att boka tvättid i appen går du till Bokning och öppna Aptus bokningsportal. Välj Mina bokningar och välj kategori och fullfölj sedan bokningsflödet.
Felanmälan
För att göra en felanmälan i appen går du till länken som heter felanmälan. Logga in på Mina sidor och fullfölj felanmälningsflödet på Mina sidor.
Inställningar i appen
Du kan själv välja att slå av och på notiser från appen, genom att gå in på Profil och Notisinställningar. Vi rekommenderar att låta notiser vara påslagna eftersom du annars kan missa viktig information från oss.
Gå till Min profil i appen och Språk. Där kan du välja mellan svenska och engelska.