Du loggar in med ditt personnummer/organisationsnummer och ditt lösenord. 

Nycklar, lås och porttelefon

Huge har elektroniska lås, istället för vanliga nycklar, till exempel vid entréer, tvättstugor, cykelrum och miljörum. De elektroniska låsen öppnas med en så kallad droppe. Låset i din lägenhetsdörr däremot är ett standardlås. När du flyttar in i din lägenhet får du tre nycklar till varje standardlås och tre droppar till de elektroniska låsen.

Elektroniska lås

De elektroniska låsen i ditt hus öppnas med en så kallad droppe. När du flyttar in får du tre stycken. Du kan också beställa fler genom att kontakta oss via kundservice. Varje extradroppe kostar 150 kronor. Beställda droppar hämtas på ditt områdeskontor. För att säkerställa att de hamnar hos rätt person kommer vi att be dig visa upp giltig legitimation. 

Gör så här

Lägg droppen mot läsaren vid dörren för att låsa upp. Se också till att portar och dörrar går igen ordentligt efter dig. Det är viktigt att portar och dörrar hålls stängda, för att de elektroniska låsen ska fungera fullt ut. 

Om du tappar droppen

Droppen ska spärras om du tappar den, eller om den hamnar i orätta händer.  Du kan spärra din droppe på Mina sidor eller på ditt områdeskontor. Det går givetvis också bra att kontakta oss för att få hjälp med att spärra droppen.

Standardlås

Om du låser dig ute

Vi har inga huvudnycklar till våra lägenheter. Om du har låst dig ute måste du därför ringa en låssmed. Kostnaden betalar du själv.

Om du tappar nyckeln

Kontakta oss, eller valfri låssmed, om du har tappat bort nyckeln och behöver installera ett nytt lås. Kostnaden för det nya låset betalar du själv. 

Om låset gått sönder

Huge ansvarar för reparation av låset i din lägenhetsdörr, om det går sönder. Du betalar dock själv för reparation och utbyte av så kallade polislås (om det inte ingår i en säkerhetsdörr som Huge monterat). Gör en felanmälan om ditt lås går sönder. 

Nyckeltub

När du har gjort en felanmälan behöver vi ofta tillträde till din lägenhet för att åtgärda felet. Om du inte kan vara hemma för att ta emot oss lägger du bara nyckeln i nyckeltuben som sitter vid din dörr. Lägg in den från insidan. Servicepersonalen låser upp tuben från utsidan med en tubnyckel och tar ut din nyckel för att öppna dörren. Efter utfört arbete läggs din nyckel tillbaka i tuben. Ta ut den ur tuben när du kommer hem. Du ska inte förvara nyckel i tuben utan den ska bara läggas där när besök av personal från Huge väntas. Det är bra om du anger från vilket klockslag du lägger dörrnyckeln i nyckeltuben, så att den som ska åtgärda felet inte kommer för tidigt till din lägenhet och du får betala en avgift för att nyckeltuben är tom. 

Har du glömt att placera nyckeln i tuben, och dessutom missat att anmäla förhinder för en bokad tid? Då tar vi ut en avgift på 400 kr.

Porttelefon

Dina besökare ringer upp dig genom att knappa in ditt telefonnummer (utan riktnummer) på porttelefonen och därefter trycka ring. Du svarar genom att trycka stjärna och hålla in knappen en stund. Porten öppnas.

Så här gör du för att koppla ett telefonnummer till porttelefonen:

  1. Logga in på Mina sidor
  2. Välj Tvättstuga och Boka tvättstuga (kanske inte verkar logiskt, men samma system (Aptus) används till både porttelefoner och bokning av tvättstugor).
  3. Klicka på länken för din tvättstuga. Du är nu inne i Aptus-systemet.
  4. Välj Inställningar.
  5. Skriv in antingen ditt mobilnummer (inget bindestreck och inga mellanslag), eller numret till din fasta telefon (utan riktnummer och inga mellanslag). Om du lägger in numret till din fasta telefon måste denna klara av tonval.
  6. Kom ihåg att klicka Spara längst ner till höger.

Vill du ha hjälp eller få inlagt ytterligare ett telefonnummer?

Om du inte är bekväm med internet eller vill koppla ännu ett telefonnummer till porttelefonen behöver du ta dig till något av våra områdeskontor och legitimera dig för att vi ska kunna hjälpa dig.