Huges boendeapp
Med Huges nya boendeapp kan du som bor hos oss boka tvättstugan, betala hyresavin och göra felanmälan. Du får också aktuell information som rör området du bor i.
Huges app är gratis att ladda ner och inloggning kommer i första hand att ske med BankID.
Vanliga frågor och svar om boendeappen
Inloggning
Det kan vara olika orsaker beroende på om du står på hyreskontraktet med Huge eller inte. Som kontraktsinnehavare beror det oftast på att du inte har BankID installerat på den enhet du försöker logga in på, vilket är ett krav om man vill använda BankID. Men det finns även möjlighet att logga in med sms eller mejl-kod.
Om du som medboende (som ej står på ett kontrakt) inte kan logga in beror det förmodligen på att du inte fått en inbjudan av kontraktsinnehavaren. Det är endast den person som står på kontraktet som är kopplad till appen initialt. Kontraktsinnehavaren kan bjuda in en eller flera gäst-användare via sina profilinställningar i appen.
Bank-ID är den huvudsakliga inloggningsmetoden för appen och den är automatiskt förvald. Men du har också möjlighet att logga in med kod som kommer via sms eller e-post.
SMS-inloggning
Inloggning med sms sker genom att du anger ditt telefonnummer och ditt personnummer. Då genereras en kod som skickas i ett SMS till telefonnumret du angett. Sedan använder du koden i appen för att logga in.
Kom ihåg att det telefonnummer du knappar in måste vara samma nummer som du har registrerat på Mina sidor. Om telefonnummer saknas eller är felaktigt på Mina sidor kommer du inte få någon kod skickad till dig. Det är därför väldigt viktigt att ha korrekta kontaktuppgifter på Mina sidor.
E-post-kod
Denna inloggningsmetod rekommenderas för hyresgäster som saknar Bank-ID eller inte har ett svenskt personnummer.
Inloggning sker genom att du anger din e-postadress. Då genereras en kod som skickas i ett mejl till den angivna e-postadressen. Sedan använder du koden i appen för att logga in.
Om e-postadressen saknas eller är felaktig på Mina sidor kommer du inte få någon kod skickad till dig. Det är därför viktigt att ha korrekta kontaktuppgifter på Mina sidor.
Betalning
Gå till Hyresavier i boendeappen och gå till ”hantera” på aktuell hyresavi. Välj sedan när avin ska betalas; så snart som möjligt eller innan förfallodatum. Fullfölj sedan betalflödet.
Du kan själv välja hur du vill ta emot din hyresavi. När du laddar ner appen får du en fråga om du vill ta emot hyresavin i appen. Du kan alltid ändra i efterhand om du ångrar dig. Gör så här för att ändra dina inställningar kring hyresavier i appen:
1. Gå till sidan ”mer” och din profil i Boendeappen
2. Välj fakturainställningar
3. Klicka på ändra under ”ta emot fakturor”
4. Välj ”Nej tack” om du inte längre vill ha hyresavierna i appen och bekräfta ditt val.
Är du en gästanvändare? Då behöver kontraktsinnehavaren gå in under sin profil och fakturainställningar i appen och dela hyresavierna med dig för att du ska kunna se dem.
Du kan själv justera status i appen på en redan betald avi från vyn ”Ohanterade” till ”Hanterade”. Om du t.ex. har betalat den på annat sätt. Detta gör du genom att gå till hantera på aktuell hyresavi och klicka på pilen till höger om avin. Där kan du välja ”Markera som hanterad”.
Dessvärre behöver du godkänna avierna enskilt med mobilt BankID. Det innebär att det i dagsläget inte är möjligt att utföra betalningar för flera avier i samma transaktion.
I dagsläget stödjer vår betaltjänstleverantör de flesta bankerna. Däremot är Skandiabanken och Forex bank två banker som inte stödjs för tillfället.
Betaltjänsten fungerar i dagsläget med följande banker
- Swedbank
- Sparbankerna (förutom Sparbanken Syd)
- Nordea
- Handelsbanken
- SEB
- Länsförsäkringar Bank
- Danske Bank
- ICA Banken
- Skandia
Det skiljer sig mellan olika banker huruvida en ny dragning kommer ske eller ej. Betalsättet i appen är endast ett smidigare sätt att betala via din internetbank. Om du är osäker, kontakta banken och fråga om det görs något nytt försök med dragning av pengarna.
Om du är säker på att din betalning inte gått igenom och avin har status ”Behandlas” så kan du återställa avin i appen så att det därefter är möjligt att försöka betala den på nytt. Du går in på Hanterade under Betalning i appen, klickar på det tre prickarna bredvid den avi som ska återställas och därefter kommer du få upp alternativet att återställa avin.
Appen är helt kostnadsfri för dig som hyresgäst hos Huge.
Bokning av tvättstuga
För att boka tvättid i appen gör du så här:
Steg 1: Gå till Bokning och välj Aptus bokningsportal och Öppna
Steg 2: Välj Mina bokningar
Steg 3: Välj kategori och fullfölj sedan bokningsflödet.
Felanmälan
För att göra en felanmälan via appen gör du så här:
Steg 1: Gå till sidan som heter felanmälan
Steg 2: Logga in på Mina sidor
Steg 3: Fullfölj felanmälan på Mina sidor
Kom ihåg att sidan för felanmälan i appen endast är en länk till Mina Sidor, du behöver sedan logga in igen på Mina sidor som är ett annat system.
Senast uppdaterad: